ZoZo II – GRONDHOUDING / 2016
Jeroen van Westen en Anne Ausloos
In Grondhouding gaat het zeker over de grond, de klei, maar vooral ook over onze relatie met het landschap, over hoe we onderzoek doen. Ons onderzoek is zintuiglijk en niet objectief. Altijd attent op het onverwachte, misschien daar wel juist naar op zoek. In de eerste fase van ons onderzoek, Grenswereld, zagen we dat er geen duidelijke grens is tussen zoet en zout, en dat die grenswereld fascinerend is. In Grondhouding was de eerste vraag hoe het komt dat er in de kuststreken van België tot Denemarken middeleeuwse kloostermoppen zijn met een diepe, vaak groenige glans. De summiere wetenschappelijke literatuur en de volkswijsheid zijn tamelijk eensluidend: “spontaan glazuur ontstaan door het zout in de klei en de brandstof. Soms wel, soms niet.” Toeval en/of of inherent aan het productieproces? Die beginvraag is niet buiten beeld geraakt, maar uitgemond in een zich steeds uitbreidend onderzoek waarin we multidisciplinair gegraven hebben in een bijzonder landschap en haar cultuur. De werken Vuurzee, Legenda, Schouwen, Horizont, Diepgang en Sluitstuk zijn onze ‘artikelen’ in analogie met wetenschappelijk onderzoek. Grondhouding het proefschrift. In ZOZO-Magazine II vindt U een uitgebreid verslag.
Bij de opening van GRONDHOUDING in Galerie de Witte Voet klonk een compositie van Koos de Muinck op basis van het geluid van een zich met water volzuigende baksteen. Ellen Zijm op accordeon, en Niek Kleinjan, vibrafoon.
Balanceren tussen Zoet en Zout – Zie ook: ZoZo-Balanceren tussen ZOet en ZOut,GRENSWERELD (installatie ZOZO I ); Iconen, Schalen, Dichtbij (video 5′:00″), Delingsdijk (video 2′:17″), GRONDHOUDING (installatie ZOZO II), Horizont, Legenda, Vuurzee, Schouwen, Diepgang, Sluitstuk, OMLOOP, ZEETUIN , WATERLANDERS (installatie ZOZO III ), Modderbeelden, en Waterhuisje (video Waterlanders 1′:59″).